Gorpcore: Ve artık Alman burjuva görünümü küresel bir moda trendi

keen

New member
BPolar kazak giyiyor musun? Veya su geçirmez fonksiyonel bir ceket mi? Bacaklarında evinizin yarısına yetecek kadar cep bulunan kargo pantolonlar mı? Peki kırsal kesimde saatlerce yürümenize olanak sağlayacak yürüyüş botları? Bu sorulardan en az ikisine “evet” yanıtı verebiliyorsanız, beğenseniz de beğenmeseniz de trenddesiniz demektir. Çünkü yürüyüşlerde veya kamp gezilerinde kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak kıyafetler artık moda başkentlerinde, podyumlarda ve sosyal ağlarda da popüler sayılıyor.

İşlevsel, cinsiyet ayrımı gözetmeyen ve genellikle modaya uygun olmayan, hatta her türlü hava koşuluna uygun zarif dış mekan görünümü, birkaç yıldır Z kuşağına ve lüks markalara ilham veriyor. Bugün bu fenomen o kadar yaygın ki moda dergileri onu yılın en büyük sokak giyim trendlerinden biri olarak listeliyor. Elbette bu tarzın da bir adı var: Gorpcore.

Terimden ilk kez 2017 yılında ABD dergisi “The Cut”ta bahsedildi. Yürüyüşçülerin ve açık hava tutkunlarının genellikle doğa turlarında atıştırmalık olarak yanlarında götürdüğü, patika karışımı adını verdiğimiz “eski güzel kuru üzüm ve fıstık” karışımının İngilizce kısa formu olan “Gorp”u içerir. Kıyafetleri Gorpcore estetiğinden ilham alıyor. Ama abartılı lüks bir versiyon olarak değil, daha ziyade “meydan okurcasına çirkin”. The North Face ve Patagonia gibi “akıllıca markaların” fonksiyonel kıyafetleri Gorpcore estetiğinin merkezinde yer alıyor.





Rüzgarlık, ancak Dior'dan

Kaynak: Getty Images/Jeremy Moeller


Bu estetiğin büyüyen, modaya meraklı bir hayran kitlesi var: Gucci ve The North Face, 2020'den bu yana üç ortak koleksiyon oluşturdu, Jil Sander, 2021'de Kanadalı outdoor markası Arc'teryx ile birlikte çalıştı, Loewe ve On, 2023'te birlikte bir ayakkabı koleksiyonu yayınladı. Japon outdoor markası And Wander, Maison Kitsuné ile birkaç kez işbirliği yaptı.

Müzisyen Franc Ocean, 2019'da Paris Moda Haftası'nda devasa kaz tüyü ceketi ve Arc'teryx şapkasıyla Louis Vuitton'da ön sırada yer aldı. Rihanna, 2023 Superbowl devre arası sırasında MM6 Maison işbirliğiyle ayakkabılarla göründü. Margiela ve açık hava markası Salomon'dan. Bella Hadid sıklıkla fonksiyonel kıyafetlerle karşımıza çıkıyor ve Güney Kore'den İsveç'e kadar Instagram'da Gorpcore estetiğine sahip paylaşımlar yapılıyor.


ayrıca oku


Aslında Kanada'da hazine avına çıkmak istiyordu.  Moda tasarımcısı Colm Dillane (sağda) ve Canada Goose koleksiyonundaki modeller






Hedonist moda tutkunlarından çok okul gezilerini ve doğasever yürüyüş gruplarını anımsatan kıyafetler küresel bir trend haline geldi. Bu nasıl olabilir? Trend ajansı DMI'nın (Alman Moda Enstitüsü) genel müdürü Carl Tillessen, “Açık hava etkinlikleri ve doğada vakit geçirmek pandemi sırasında giderek daha popüler hale geldi; karantinalar nedeniyle şehirlerde hiçbir şey yoktu” diyor.

İnsanlar, Corona krizinden sonra bile kentsel ortamlarda modaya uygun bir iz bırakan bir açık hava yaşam tarzı geliştirdiler. Doğru: Çok aranan Stanley Cup uzun zamandır trend bir aksesuar olarak görülüyor; bir meslektaşınız ofise yürüyüş botlarıyla geldiğinde artık kimse şaşırmıyor ve siz de yumuşak kabuklu bir ceketle mağazalarda dolaşabilirsiniz.


Sokak Stili - Paris Moda Haftası - Erkek Giyim Sonbahar/Kış 2024/2025 - Dördüncü Gün




Kaynak: Getty Images/Edward Berthelot


Ancak doğayla bağlantı giderek yaklaşıyor: “Birkaç yıl önce outdoor ve fonksiyonel kıyafetler hâlâ çok renkliydi. Artık kendinizi doğadan soyutlamak yerine doğayla bütünleştiğiniz kahverengi ve yeşil tonları gibi yumuşak renklere dönüş var.” Yönetim danışmanlığı McKinsey ve “The Business of Fashion” adlı ticaret dergisi tarafından hazırlanan bir trend raporu şöyle: “Sessiz Dış Mekan” olarak anılır. “Dış mekan görünümünün biraz daha sessiz versiyonu.

Tillessen'e göre, pragmatizmle birleşen doğa taklidinin arkasında, doğaya karşı kişinin kendi vicdanını rahatlatma, daha bilinçli tüketme ve daha az atık üretme isteği (çoğunlukla bilinçsiz) vardır. “Sonuç olarak, yalnızca sözde gerekli ve mantıklı olanın satın alınması gerekiyor.” Örneğin, pratik kullanımı estetik boyutunu gölgede bırakan fonksiyonel bir ceket.


ayrıca oku


Vahşi doğada bir kamp aracıyla seyahat etmek - şu anda açık hava markası Peak Performance'ın da desteklediği cazip bir fikir



Yağmurluklar ve trekking ayakkabıları






Bu, Almanların modaya karşı tutumuna çok iyi uyuyor. Aslında mükemmel. Çünkü siluet ve estetikten ödün vermek burada istisna olmaktan ziyade normdur. Tillessen, Protestan fikirlere dayanan ve Alman kültürüne derinden kök salmış gerçek bir moda düşmanlığından söz ediyor: “Kibirli olmanın, kendini süslemenin ve kendi görünüşünle ilgilenmenin yanlış ya da en azından şüphe uyandırıcı olduğu fikri hala şaşırtıcı. Sunmak. Bu yüzden bu konuda çok az fikir alışverişi var.

Bu arka plana karşı bir moda kültürü pek gelişemez: “Buradaki insanlar genellikle çok kötü giyiniyorlar çünkü kıyafetlerine çok az dikkat ediyorlar. Trend analistine göre İtalya gibi Katolik ülkelerde işler farklı: “Orada moda, kültürel bir varlık olarak görülüyor.” Bu, Bonprix şirketinin Avrupa'daki moda farkındalığı üzerine yaptırdığı bir çalışmayla da doğrulanıyor. .


Sokak Stili Beşinci Gün - Paris Moda Haftası - Erkek Giyim S/K 2022-2023




Sherpa ceket, polar yelek, Hermès'ten sağlam ayakkabılar – pratik görünümlü Oliver O'Sullivan modeli

Kaynak: Getty Images/Melodie Jeng


Yerelin modaya yönelik tutumunun son yılların en büyük trendlerinden birinin şablonu haline gelmesi neredeyse ironik geliyor. Ancak normal bir günde normal bir Alman şehrine baktığınızda aslında etrafınızın trendlere duyarlı insanlarla çevrili olduğunu düşünebilirsiniz. Gorpcore estetiği her yerde karşınıza çıkıyor: The North Face'ten ceketler ve Jack Wolfskin'den polar yelekler, Tatonka'dan sırt çantaları, Mammut veya Salomon'dan outdoor ayakkabıları.

Rihanna'nın Superbowl'da ikincisini giymesi trendi ateşledi: “Dış mekan ve fonksiyonel giyim, pop kültüründe asil hale geliyor ve bir moda fenomeni haline geliyor” diyor Tillessen. 2019 yılında Louis Vuitton'da kuş tüyü ceket ve şapkayla boy gösteren Frank Ocean, İngiliz dergisi “Esquire” tarafından “Gorpcore hareketinin poster çocuğu” olarak bile değerlendiriliyor.


ayrıca oku


Pop yıldızı Billie Eilish, Northface ve Gucci'den bir paltoyla






Tarzı belirleyen süperstarlar ve modayı reddeden kötü şöhretli kişiler, iklim krizi ile tüketim kültürü arasında kalan Z Kuşağının kendi dış mekan görünümlerini bir araya getirdiği parçaların aynılarını giyiyor. Her şey biraz 2000'lerin yenilikçilerini anımsatıyor. Onlar da bilinçli olarak, trendlere fazla dikkat etmeyen sözde cahillerle gardırobun aynı köşesine uzandılar. Tillessen'e göre artık kravat, kazak yelek ve şapkayla değil, fonksiyonel ceketler, sırt çantaları ve bisiklet kasklarıyla karşımıza çıkıyorlar.

Özellikle Z kuşağı artık bu tarzı modaya uygun bir ironi ile açık hava yaşamına yönelik gerçek coşkunun bir karışımıyla kutluyor. Gorpcore teriminin mucidi Jason Chen, 2017'de şöyle yazmıştı: “Kasıtlı olarak uygulanan herhangi bir estetik”, “bir görünüm” haline gelebilir. Üstelik bu görünüm, kullanıcının doğaya olan tutkusu göz önüne alındığında olması gerektiği gibi: sürdürülebilir. Parçalar uzun süre dayanır, cinsiyetler ve nesiller boyunca giyilebilir ve zamansızdır. Açık hava etkinlikleri yapmak istemeseniz bile Gorpcore gardırobunuzu güvende tutmalısınız. Çünkü bu her zaman trendde olduğunuz anlamına gelir. Kulağa ne kadar şaşırtıcı gelse de.